Melding doen over een ABU-lid
ABU-leden staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Om dit te borgen worden bij de ABU-aangesloten uitzend- en payrollorganisaties regelmatig getoetst en zijn ze gehouden aan onze gedragscode. Deze zijn in het Engels en Nederlands hier te vinden. Specifiek voor ABU-leden die internationale medewerkers bemiddelen geldt aanvullend de Fair Employment Code Arbeidsmigranten
Gaat er onverhoopt toch iets niet goed? En komt u er samen niet uit? Of krijgt u bij het ABU-lid geen gehoor? Dan kunt u via deze weg een melding doen bij de ABU.
Voor wie
Voor kandidaten, uitzend- en payrollkrachten én klanten van bij de ABU-aangesloten uitzend- en payrollorganisaties. En voor ABU-leden onderling. Weet u niet zeker of de organisatie lid is? Raadpleeg het Ledenregister.
Geen ABU-lid of een vraag?
Wilt u geen melding doen, maar heeft u een vraag? Bijvoorbeeld over de CAO voor Uitzendkrachten? Veel informatie hierover is te vinden op de website van de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten.
Of is de organisatie waar u melding over wilt doen niet bij de ABU aangesloten? Voor meldingen over het (vermeend) niet naleven van de CAO voor Uitzendkrachten kunt u terecht bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten www.sncu.nl.
Voor arbeidsongevallen en onveilige situaties op de werkvloer kunt u ook terecht bij het Meldpunt malafide uitzendbureaus van de Arbeidsinspectie www.nlarbeidsinspectie.nl
Werkwijze
Om op een goede manier opvolging te kunnen geven aan uw melding, vragen we een aantal gegevens uit. Vanzelfsprekend gaan we hier zeer vertrouwelijk mee om. We zullen bijvoorbeeld alleen in overleg met u contact leggen met het ABU-lid.
We volgen onderstaande stappen om tot een oplossing te komen:
- U probeert eerst samen met uw contactpersoon bij de uitzend- of payrollorganisatie tot een oplossing te Of u maakt gebruik van de klachtenprocedure van de uitzendorganisatie.
- Komt u er onderling niet uit, of vindt u geen gehoor? Dan kunt u melding doen bij de ABU. U kunt alleen melding doen als de organisatie aangesloten is bij de ABU. Weet u dit niet zeker? Raadpleeg dan het Ledenregister. De ABU probeert door bemiddeling tot een oplossing te komen. Door partijen bij elkaar te brengen en waar nodig zaken te verduidelijken.
- Leidt bemiddeling van de ABU niet tot een oplossing? Dan is een uiterste stap dat partijen hun zaak voorleggen aan een onafhankelijk scheidsgerecht. Deze instantie kan bindende uitspraken doen als het gaat om de naleving van de ABU-gedragscode. Gaat het geschil over naleving van de CAO voor Uitzendkrachten, dan is hiervoor een aparte Geschillencommissie.
Melding doen
Wilt u een melding doen? Stuur een e-mail naar meldingdoen@abu.nl. Vermeld hierbij:
- Uw naam
- Organisatie en functie (indien van toepassing)
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- De naam en indien voorhanden het Kamer van Koophandel-nummer van het ABU-lid waarover uw melding gaat
- Een beschrijving van uw melding
- Eventuele bijlagen t.a.v. uw melding
Met het versturen van uw melding geeft u toestemming voor de verwerking van uw contactgegevens. Deze worden gebruikt voor contact tussen u en de ABU over uw melding.
We komen binnen 2 werkdagen bij u terug op uw melding.